Załącznik do uchwały Nr 3/2020
Rady Nadzorczej WFOŚiGW w Rzeszowie
z dnia 21 lutego 2020 r.
ZASADY UDZIELANIA I UMARZANIA POŻYCZEK ORAZ TRYB I ZASADY UDZIELANIA I ROZLICZANIA DOTACJI PRZEZ WOJEWÓDZKI FUNDUSZ OCHRONY ŚRODOWISKA I GOSPODARKI WODNEJ W RZESZOWIE
ROZDZIAŁ I
Postanowienia ogólne
§ 1
- Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Rzeszowie, zwany dalej „Funduszem” finansuje zadania z dziedziny ochrony środowiska i gospodarki wodnej określone w ustawie z dnia 27 kwietnia 2001 r. Prawo ochrony środowiska (Dz. U. z 2018 r. poz. 799), zwanej dalej Ustawą oraz w innych ustawach, zgodnie z „Kryteriami wyboru przedsięwzięć finansowanych ze środków WFOŚiGW w Rzeszowie” stanowiącymi załącznik do uchwały nr 75/2015 Rady Nadzorczej z dnia 27 listopada 2015 r., stosownie do uchwalanych corocznie planów działalności i list przedsięwzięć priorytetowych oraz w sposób zapewniający wykorzystanie środków pochodzących z Unii Europejskiej niepodlegających zwrotowi i innych środków zagranicznych przeznaczonych na ochronę środowiska i gospodarkę wodną.
- Finansowanie, o którym mowa w ust. 1 skierowane jest do podmiotów korzystających ze środowiska w rozumieniu art. 3 pkt 20 Ustawy.
- Możliwe jest finansowanie zadań z zakresu ochrony środowiska związanych z klęskami żywiołowymi lub poważnymi awariami, realizowanych wspólnie z innymi Funduszami na podstawie zawartego porozumienia o współpracy.
- Środki finansowe przeznaczone przez Fundusz na dofinansowanie zadań z zakresu ochrony środowiska i gospodarki wodnej są środkami publicznymi w rozumieniu ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. - Prawo zamówień publicznych (Dz.U. z 2017 r. poz. 1579 j.t.).
- Pomoc udzielana przez Fundusz podlega przepisom dotyczącym udzielania pomocy publicznej przedsiębiorcom.
§ 2
- Finansowanie zadań z dziedziny ochrony środowiska i gospodarki wodnej zwane dalej „pomocą finansową” realizowane jest przez Fundusz w formie:
1) udzielania oprocentowanych pożyczek, w tym pożyczek przeznaczonych na zachowanie płynności finansowej przedsięwzięć współfinansowanych ze środków Unii Europejskiej,
2) udzielania dotacji, w tym dopłat do oprocentowania kredytów bankowych.
- Fundusz może również przekazywać środki na dofinansowanie zadań z zakresu ochrony środowiska i gospodarki wodnej realizowanych przez państwowe jednostki budżetowe.
§ 3
- Nabór wniosków o dofinansowanie:
1) w formie pożyczki odbywa się w sposób ciągły. Wnioski rozpatrywane są sukcesywnie do wyczerpania środków ujętych w planie finansowym i planie działalności na dany rok.
2) w formie dotacji odbywa się w sposób ciągły - po ogłoszeniu naboru wniosków przez Zarząd Funduszu, z zastrzeżeniem § 2 ust.1 pkt 5), § 5 ust. 2, § 6 ust. 3 i § 7 ust. 1 i 3 załącznika do niniejszych zasad. Nabór prowadzony jest w terminach określonych w ogłoszeniu o naborze jednak nie dłużej niż do czasu wyczerpania środków przewidzianych w naborze. Ogłoszenie o naborze wniosków i jego zakończeniu z powodu wyczerpania środków finansowych podaje się do publicznej wiadomości. Wnioski złożone przed ogłoszeniem naboru lub po ogłoszeniu o zakończeniu naboru, w przypadku zwolnienia się środków określonych w ogłoszeniu będą rozpatrywane w kolejności wpływu.
- Na realizację wybranych zadań Fundusz może ogłaszać nabór wniosków o dofinansowanie w trybie konkursu zamkniętego, który przeprowadza się na podstawie regulaminów uchwalonych przez Zarząd Funduszu.
- W przypadku naboru, o którym mowa w ust. 2 Fundusz podaje do publicznej wiadomości – nie później niż jeden miesiąc przed upływem terminu składania wniosków - ogłoszenie o konkursie wraz z regulaminem konkursu, który zawiera wszystkie niezbędne informacje dotyczące konkursu, w szczególności:
1) wielkość środków finansowych przeznaczonych do wydatkowania w ramach konkursu,
2) wielkość jednostkowej dotacji,
3) czas trwania konkursu,
4) warunki uczestnictwa,
5) sposób powiadamiania o wynikach konkursu.
- Udzielanie pożyczek i dotacji oraz przekazywanie środków państwowym jednostkom budżetowym odbywa się na podstawie umowy cywilnoprawnej, zawartej z podmiotem realizującym zadanie z zakresu ochrony środowiska lub gospodarki wodnej, po rozpatrzeniu wniosku sporządzonego przez ten podmiot według wzorów ustalonych przez Zarząd Funduszu.
§ 4
- Fundusz nie rozpatruje wniosków o udzielenie pomocy finansowej na zadania zakończone oraz nie finansuje elementów zadań, na które faktury zostały wystawione przed złożeniem wniosku.
- Postanowienia ust. 1 nie dotyczą wniosków na zadania mające na celu likwidację skutków klęsk żywiołowych i likwidację poważnych awarii i ich skutków.
- Fundusz nie finansuje ze swoich środków:
1) wykupu gruntów i nieruchomości pod inwestycje,
2) kosztów opracowania dokumentacji technicznej oraz opłat związanych z uzyskaniem pozwoleń i decyzji administracyjnych,
3) kosztów nadzoru, inżyniera kontraktu,
4) kosztów instrukcji, eksploatacji itp.,
5) kosztów oznakowania zadań,
6) kosztów promocji, z wyłączeniem zadań dotyczących organizowania akcji upowszechniających wiedzę ekologiczną,
7) kosztów funkcjonowania jednostki realizującej zadanie, z zastrzeżeniem §1 ust. 3 pkt 4) i pkt 5) lit. b) załącznika do niniejszych zasad,
8) kosztów zakwaterowania i wyżywienia, z zastrzeżeniem § 1 ust. 4 załącznika do niniejszych zasad.
- Wydatki określone w ust. 3 uwzględnia się w koszcie całkowitym zadania.
- Podatek VAT może być finansowany ze środków Funduszu tylko wówczas, gdy stanowi on koszt ponoszony na realizację zadania a Pożyczkobiorcy/Dotowanemu nie przysługuje prawo jego odliczenia/odzyskania na mocy odrębnych przepisów.
§ 5
Fundusz może udostępniać środki finansowe bankom z przeznaczeniem na udzielanie kredytów, pożyczek lub dotacji na wskazane przez siebie programy i przedsięwzięcia z zakresu zadań ochrony środowiska i gospodarki wodnej, na zasadach określonych w umowie z bankiem.
§ 6
Decyzje o udzieleniu pomocy finansowej podejmuje w drodze uchwały:
1) Zarząd Funduszu - w przypadku pożyczki lub dotacji, której wartość jednostkowa jest równa lub niższa niż 0,5% przychodów uzyskanych przez Fundusz w roku poprzednim,
2) Rada Nadzorcza na wniosek Zarządu – w przypadku pożyczki lub dotacji, której wartość jednostkowa przekracza 0,5% przychodów uzyskanych przez Fundusz w roku poprzednim.
§ 7
Na podstawie oddzielnych umów na to samo zadanie mogą być stosowane różne formy pomocy finansowej.
- Przyznana pomoc dla podmiotów realizujących przedsięwzięcia proekologiczne w formie:
1) pożyczki lub pożyczki łącznie z dotacją może wynosić do 100 % kosztów zadania z wyłączeniem przedsiębiorców utworzonych poza sferą użyteczności publicznej, z zastrzeżeniem § 4 ust.3 i 5,
2) pożyczki lub pożyczki łącznie z dotacją dla przedsiębiorców może wynosić do 80 % kosztów zadania, z zastrzeżeniem § 4 ust.3 i 5,
3) dotacji, w tym również przekazania środków państwowym jednostkom budżetowym nie może przekroczyć 80 % kosztów zadania, z zastrzeżeniem § 4 ust.3 i 5 oraz wyjątków przewidzianych w „Szczegółowych zasadach dofinansowania niektórych zadań z zakresu ochrony środowiska w formie dotacji przez Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Rzeszowie” stanowiących załącznik do niniejszych zasad. - Dla celu wyliczenia maksymalnej pomocy ze środków Funduszu, na równi z pożyczką traktuje się kredyt udzielony przez bank, jeżeli Kredytobiorca korzysta z dopłat do oprocentowania kredytu.
- Zawarcie przez Fundusz umowy cywilnoprawnej z Wnioskodawcami uzależnione jest od wyboru wykonawcy zadania.
- Podmioty korzystające z dofinansowania ze środków Funduszu składają oświadczenia na wzorach ustalonych przez Zarząd Funduszu, że wyboru wykonawców zadania oraz dostawców towarów i usług dokonano:
1) zgodnie z ustawą Prawo zamówień publicznych - w odniesieniu do podmiotów zobowiązanych do stosowania ustawy,
2) zgodnie z zasadą równego traktowania, uczciwej konkurencji i przejrzystości - w odniesieniu do pozostałych podmiotów. - Pomoc finansowa może być udzielona po stwierdzeniu przez Zarząd Funduszu, że zapewnione jest pełne zbilansowanie finansowania kosztów zadania. Podstawę takiego stwierdzenia może stanowić oświadczenie wnioskodawcy zawarte we wzorach wniosków, o których mowa w § 3 lub pisemne poświadczenie pozostałych stron, biorących udział w finansowaniu zadania.
- Udzielenie dofinansowania jest uzależnione od wywiązania się przez Wnioskodawcę z obowiązku uiszczania opłat za korzystanie ze środowiska i administracyjnych kar pieniężnych wynikających z ustawy Prawo ochrony Środowiska oraz wywiązywania się z zobowiązań w stosunku do Funduszu wynikających z wcześniej zawartych umów, a także zobowiązań z tytułu świadczeń publicznoprawnych na rzecz Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Urzędu Skarbowego.
- Jednostki samorządu terytorialnego oraz państwowe jednostki budżetowe składają oświadczenie o wywiązywaniu się z obowiązków, o których mowa w ust. 6.
ROZDZIAŁ II
Pożyczki
§ 9
- Przyznanie pożyczki uzależnione jest od zdolności kredytowej Wnioskodawcy w rozumieniu przepisów prawa bankowego oraz uzyskania odpowiednich zabezpieczeń.
- Maksymalny okres spłaty pożyczki łącznie z karencją nie może przekraczać 10 lat. W uzasadnionych przypadkach okres spłaty pożyczki łącznie z karencją może wynosić do 15 lat.
- Okres karencji w spłacie pożyczki nie może być dłuższy niż 1 rok od daty wypłaty pierwszej transzy pożyczki.
- Ograniczenia maksymalnego okresu karencji, o której mowa w ust. 3 nie stosuje się do pożyczki przeznaczonej na zachowanie płynności finansowej, o której mowa w § 11, zwanej dalej pożyczką pomostową.
§ 10
- Przy udzielaniu pożyczek Fundusz stosuje preferencyjne oprocentowanie, ustalane w odniesieniu do stopy redyskonta weksli, określanej przez Radę Polityki Pieniężnej.
- Wysokość oprocentowania jest stała w danym roku kalendarzowym i określana na podstawie wartości stopy redyskonta weksli obowiązującej w dniu 1 stycznia danego roku.
- Oprocentowanie od 0,3 stopy redyskontowej weksli, lecz nie mniej niż 1,5%, stosowane jest przy udzielaniu pożyczek na przedsięwzięcia proekologiczne, realizowane na obszarach Parków Narodowych i ich otulin oraz Parków Krajobrazowych bez otulin - przez gminy, związki międzygminne, powiaty, związki powiatów, samorząd województwa, jednoosobowe spółki jednostek samorządu terytorialnego utworzone w sferze użyteczności publicznej oraz spółki wodne, z zastrzeżeniem ust. 8.
- Oprocentowanie od 0,4 stopy redyskontowej weksli, lecz nie mniej niż 1,9%, stosowane jest przy udzielaniu pożyczek na przedsięwzięcia proekologiczne, realizowane przez gminy, związki międzygminne, powiaty, związki powiatów, samorząd województwa, jednoosobowe spółki jednostek samorządu terytorialnego utworzone w sferze użyteczności publicznej, z zastrzeżeniem ust. 8.
- Oprocentowanie od 0,4 stopy redyskontowej weksli, lecz nie mniej niż 1,5%, stosowane jest przy udzielaniu pożyczek na przedsięwzięcia z zakresu ochrony środowiska zlewni rzeki San oraz Bieszczadów, polegające na wyposażeniu terenów gmin objętych Programem Strategicznym Błękitny San lub Programem Strategicznego Rozwoju Bieszczad w infrastrukturę rozwiązującą w sposób systemowy zaopatrzenie w wodę pitną oraz odprowadzanie i oczyszczanie ścieków komunalnych, niezależnie od charakteru własności i formy prawnej Wnioskodawcy.
- Oprocentowanie od 0,6 stopy redyskontowej weksli, lecz nie mniej niż 3,5%, stosowane jest przy udzielaniu pożyczek innym podmiotom, niż wymienione w ust. 3 i 4.
- Wysokość oprocentowania zwiększana jest o 0,04 stopy redyskonta za każdy kolejny rok spłaty pożyczki z zastrzeżeniem § 23 ust. 3 i 4.
- W stosunku do pożyczek, dla których oprocentowanie ustalane jest zgodnie z ust. 3 lub 4, w przypadku gdy wielkość pożyczki wynosi co najmniej 3.000.000,00 zł wysokość oprocentowania może zostać obniżona, lecz nie więcej niż 0,3 %.
§ 11
- W przypadku przedsięwzięć dofinansowywanych ze środków zagranicznych na zasadzie refundacji, w celu zapewnienia płynności finansowej przedsięwzięć, Fundusz może udzielić pożyczkę pomostową.
- Przyznana pożyczka pomostowa nie może przekroczyć kwoty zagwarantowanej z funduszy pomocowych, potwierdzonej umową.
- Przyznana pożyczka pomostowa, łącznie z pomocą określoną w § 8 ust. 1 może wynosić do 100% kosztów zadania, z zastrzeżeniem § 4 ust. 3 i 5.
- Oprocentowanie pożyczki pomostowej wynosi 0,7 stopy redyskontowej weksli, nie mniej niż 2,0%.
§ 12
Umowa pożyczki winna określać w szczególności:
1) wysokość pożyczki oraz jej oprocentowanie,
2) harmonogram spłaty pożyczki z oprocentowaniem,
3) termin wypłaty pożyczki lub poszczególnych rat,
4) termin zakończenia dofinansowanego zadania,
5) sposób zabezpieczenia wierzytelności,
6) uprawnienia Funduszu związane z kontrolą wykorzystania pożyczki i jej zabezpieczeniem,
7) planowane efekty: rzeczowy i ekologiczny, terminy przedłożenia dokumentów potwierdzających ich osiągnięcie,
8) sankcje w przypadku nieprawidłowej realizacji umowy,
9) harmonogram finansowo – rzeczowy, stanowiący integralną część umowy.
§ 13
- Umowa pożyczki może zostać wypowiedziana przed terminem spłaty w razie stwierdzenia następujących okoliczności:
1) odstąpienia przez Pożyczkobiorcę od realizacji zadania, na które pożyczka została udzielona,
2) nie osiągnięcia planowanego efektu ekologicznego lub rzeczowego, określonego w harmonogramie finansowo-rzeczowym,
3) nieterminowej spłaty rat pożyczki lub oprocentowania,
4) podania przez Pożyczkobiorcę we wniosku o pożyczkę, jak też w trakcie kontroli nieprawdziwych danych,
5) nie spełniania przez Pożyczkobiorcę innych warunków ustalonych w umowie.
- Zarząd Funduszu podejmuje decyzję o wypowiedzeniu umowy w razie stwierdzenia, że:
1) udzielona pomoc jest wykorzystywana niezgodnie z przeznaczeniem,
2) Pożyczkobiorca nie wywiązuje się z obowiązku zwrotu udzielonej pożyczki, określonego w § 23 ust. 1 pkt 1).
- W razie wypowiedzenia umowy pożyczki, niespłacone kwoty są wymagalne z odsetkami i ustalonymi karami umownymi.
Umorzenia
- Pożyczka może być częściowo umorzona na wniosek Pożyczkobiorcy, po spełnieniu następujących warunków:
1) zadanie zostało zrealizowane w terminie umownym,
2) został osiągnięty planowany efekt rzeczowy i ekologiczny zadania,
3) Pożyczkobiorca spłacił, co najmniej 85% pożyczki oraz należne oprocentowanie,
4) Pożyczkobiorca wywiązuje się z uiszczania opłat za gospodarcze korzystanie ze środowiska i za szczególne korzystanie z wód oraz innych zobowiązań w stosunku do Funduszu, a także zobowiązań z tytułu świadczeń publicznoprawnych na rzecz Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Urzędu Skarbowego,
5) spłaty rat kapitałowych i odsetek realizowane były w terminach określonych umową, z zastrzeżeniem § 15.
- Maksymalna wysokość umorzenia pożyczki wynosi 15% udzielonej pożyczki lecz nie więcej niż 500.000,00 zł oraz nie więcej niż kwota pożyczki, która pozostała do spłaty w dniu podejmowania decyzji o umorzeniu.
- Wysokość umorzenia zależy od długości okresu spłaty pożyczki tj. okresu od daty faktycznej wypłaty pierwszej transzy do daty spłaty ostatniej raty.
- W przypadku pożyczki, której okres spłaty jest krótszy niż pięć lat, wysokość umorzenia ulega obniżeniu o jeden punkt procentowy za każdy rok poniżej pięcioletniego okresu spłaty z zastrzeżeniem § 16 ust. 2 pkt 5).
- Wniosek o umorzenie pożyczki może być złożony nie wcześniej niż 90 dni przed wynikającym z harmonogramu terminem spłaty kwoty objętej wnioskiem o umorzenie.
- Złożenie wniosku o umorzenie w terminie określonym w ust. 5 powoduje zawieszenie wymagalności spłaty raty objętej wnioskiem do czasu podjęcia decyzji o umorzeniu. Za okres zawieszenia wymagalności spłaty pobierane są odsetki w wysokości określonej w umowie.
- Decyzje w sprawach umorzenia pożyczek podejmuje w drodze uchwały:
1) Zarząd Funduszu - w przypadku umorzenia, którego wartość jest równa lub niższa niż 0,5% przychodów uzyskanych przez Fundusz w roku poprzednim,
2) Rada Nadzorcza na wniosek Zarządu – w przypadku umorzenia, którego wartość przekracza 0,5% przychodów uzyskanych przez Fundusz w roku poprzednim.
- W przypadku otrzymania pomocy wyłącznie ze środków Funduszu na to samo zadanie w formie pożyczki i dotacji, maksymalną kwotę umorzenia, o której mowa w ust. 2 i 4, z uwzględnieniem § 15 pomniejsza się o wysokość udzielonej dotacji.
§ 15
Umorzenie pożyczki w przypadku opóźnienia w spłacie rat lub odsetek jest dopuszczalne na następujących warunkach:
1) w razie łącznych opóźnień w spłacie kapitału nie przekraczających w okresie spłaty pożyczki 14 dni - maksymalna wysokość umorzenia, o której mowa w § 14 ust. 2 i 4 ulega zmniejszeniu o połowę,
2) w razie łącznych opóźnień w spłacie odsetek z tytułu oprocentowania nie przekraczających w okresie spłaty pożyczki 14 dni - maksymalna wysokość umorzenia, o której mowa w § 14 ust. 2 i 4 ulega zmniejszeniu o wysokość odsetek, które zostały wpłacone po upływie terminu.
§ 16
- Umorzenie części pożyczki dokonywane jest na zasadach obowiązujących w dacie zawarcia umowy pożyczki.
- Nie podlegają umorzeniu:
1) pożyczki i kredyty wypłacone ze środków Funduszu, o których mowa w § 5 oraz w § 11,
2) pożyczki wypłacone ze środków Funduszu na zadania realizowane z udziałem środków Funduszu Spójności, funduszy strukturalnych oraz innych źródeł zagranicznych,
3) pożyczki, o umorzenie których Pożyczkobiorca wystąpił po całkowitej ich spłacie,
4) pożyczki, dla których opóźnienia w spłacie przekraczają liczbę dni określoną w § 15,
5) pożyczki, których okres spłaty nie przekracza dwóch lat.
ROZDZIAŁ III
Dotacje
§ 17
- Dotacje mogą być udzielane na:
1) Edukację ekologiczną,
2) Ochronę i zrównoważone gospodarowanie zasobami wodnymi:a) gospodarkę ściekową,
3) Ochronę atmosfery,
b) gospodarkę zasobami wodnymi wspierającą przeciwdziałanie skutkom suszy,
4) Ochronę bioróżnorodności biologicznej i funkcji ekosystemów,
5) Racjonalne gospodarowanie odpadami i ochronę powierzchni ziemi,
6) Przeciwdziałanie klęskom żywiołowym lub poważnym awariom i usuwanie ich skutków,
7) Inne zadania określone w planie działalności Funduszu. - Szczegółowe zasady dofinansowania zadań w formie dotacji określa załącznik.
§ 18
- Umowa dotacji winna określać w szczególności:
1) wysokość dotacji,
2) termin wypłaty dotacji lub poszczególnych rat,
3) uprawnienia Funduszu związane z kontrolą wykorzystania dotacji,
4) planowany koszt, termin zakończenia dofinansowanego zadania, planowany efekt rzeczowy i ekologiczny oraz termin przedłożenia dokumentów potwierdzających jego osiągnięcie, - Umowa dotacji może zostać wypowiedziana w razie stwierdzenia następujących okoliczności:
1) Dotowany odstąpił od realizacji zadania, na które dotacja została udzielona,
2) nie został osiągnięty planowany efekt ekologiczny lub rzeczowy określony w harmonogramie finansowo - rzeczowym,
3) podania przez Dotowanego we wniosku o dotację, jak też w trakcie kontroli nieprawdziwych danych,
4) Dotowany nie spełnia innych warunków ustalonych w umowie. - Zarząd Funduszu podejmuje decyzję o wypowiedzeniu umowy w razie stwierdzenia, że:
1) udzielona pomoc jest wykorzystywana niezgodnie z przeznaczeniem,
2) Dotowany nie wywiązuje się z obowiązku zwrotu udzielonej dotacji, określonego w § 23 ust. 1 pkt 2). - W razie wypowiedzenia umowy dotacji Fundusz występuje z żądaniem zwrotu udzielonej dotacji wraz z ustalonymi karami umownymi.
ROZDZIAŁ IV
Przekazywanie środków państwowym jednostkom budżetowym
- Środki finansowe Funduszu mogą być przekazywane na dofinansowanie zadań z zakresu ochrony środowiska i gospodarki wodnej realizowanych przez państwowe jednostki budżetowe za pośrednictwem rezerwy celowej budżetu państwa.
- Decyzję o udzieleniu dofinansowania podejmuje Zarząd Funduszu na podstawie złożonego przez kierownika państwowej jednostki budżetowej wniosku o dofinansowanie, w oparciu o listę zadań zakwalifikowanych do dofinansowania.
- W oparciu o decyzję Zarządu Funduszu sporządzana jest umowa o dofinansowanie zadania z zakresu ochrony środowiska i gospodarki wodnej realizowanego przez państwową jednostkę budżetową za pośrednictwem rezerwy celowej budżetu państwa.
- Umowa zawarta z państwową jednostką budżetową na realizację zadania dofinansowanego ze środków przekazanych przez Fundusz na rachunek bieżący dochodów budżetowych ministra właściwego do spraw środowiska winna określać w szczególności:
1) obowiązki państwowych jednostek budżetowych w zakresie:
a) występowania z wnioskami o uruchomienie środków z rezerwy celowej, o korektę wydanych decyzji oraz o zapewnienie finansowania zadania,
b) rozliczania wydatkowania środków uzyskanych z rezerwy celowej,
c) składania sprawozdań z postępów realizacji zadań,
d) przekazywania dokumentów potwierdzających realizację zadań,
e) dokonywania rozliczania osiągania efektów rzeczowych i ekologicznych oraz końcowego rozliczenia finansowego zadań,
2) obowiązki Funduszu w zakresie:
a) weryfikacji i akceptacji wniosków o uruchomienie środków z rezerwy celowej,
b) weryfikacji i akceptacji rozliczeń środków wydatkowanych przez państwowe jednostki budżetowe,
c) dokonywania kontroli realizacji zadań.
- Umowa o dofinansowanie może zostać rozwiązana przez Fundusz w razie stwierdzenia, że państwowa jednostka budżetowa wykorzystała dofinansowanie:
1) w sposób niezgodny z przeznaczeniem określonym w umowie,
2) bez zachowania odpowiednich procedur,
3) w całości lub części w sposób nienależny bądź w nadmiernej wysokości.
- Do rozpatrywania wniosków i zawierania umów o dofinansowanie zadań z zakresu ochrony środowiska i gospodarki wodnej realizowanych przez państwowe jednostki budżetowe ze środków Funduszu za pośrednictwem rezerwy celowej budżetu państwa nie stosuje się postanowień § 4 ust. 3, § 8 ust. 3 oraz § 22 niniejszych zasad.
- Termin naboru wniosków na zadania, o których mowa w ust. 1 ustala się do 31 marca na rok bieżący.
ROZDZIAŁ V
Dopłaty do oprocentowania kredytów bankowych
- Fundusz udziela dopłat do oprocentowania kredytów bankowych na przedsięwzięcia z zakresu ochrony środowiska i gospodarki wodnej.
- Wyboru banków, które będą udzielały kredyty z dopłatami do oprocentowania dokonuje Zarząd Funduszu na podstawie odrębnych procedur.
- Z wybranymi bankami Zarząd Funduszu zawiera umowę o dopłatach do odsetek od kredytów. Zawarta umowa winna w szczególności określać:
1) okres na jaki kredyty z dopłatą do oprocentowania mogą być udzielone,
2) sposób wyliczenia i terminy przekazywania dopłat do odsetek od kredytu,
3) uprawnienia Funduszu związane z kontrolą wykorzystania kredytu,
4) sankcje w przypadku nieprawidłowej realizacji zadania, na które zaciągnięto kredyt,
5) inne warunki ustalone przez umawiające się strony.
- Fundusz podejmuje decyzje o udzieleniu dopłat na podstawie wniosku składanego w Funduszu przez Dotowanego określając:
1) wysokość kredytu objętego dopłatami,
2) wysokość dopłat do oprocentowania w całym okresie kredytowania.
- Wysokość kredytu objętego dopłatą nie może przekroczyć poziomu dofinansowania określonego w § 8 ust. 1.
§ 21
- Dopłaty do oprocentowania kredytów udzielane są na okres nie dłuższy niż dziesięć lat spłaty kredytu. Za początek spłat uważa się datę wypłaty kwoty udzielonego kredytu lub jego pierwszej transzy.
- Wysokość dopłat do oprocentowania kredytów udzielanych przez banki jest stała i wynosi 2,50 punktu procentowego.
ROZDZIAŁ VI
Realizacja umów
§ 22
- Wypłata raty pożyczki lub dotacji następuje w sposób i terminach określonych w umowie.
- Wypłata środków dokonywana jest po przedstawieniu dokumentów potwierdzających poniesione koszty tj.:
1) formularza rozliczenia środków wg wzoru określonego przez Zarząd Funduszu,
2) kserokopii faktur lub rachunków sprawdzonych pod względem merytorycznym i formalnym oraz zatwierdzonych do wypłaty, opisanych na oryginałach w jakiej wysokości i formie są one zrealizowane ze środków Funduszu, uwierzytelnionych za zgodność z oryginałem przez osoby upoważnione do reprezentowania Pożyczkobiorcy/Dotowanego w zakresie majątkowym lub potwierdzonych za zgodność z oryginałem przez pracownika Funduszu prowadzącego sprawę,
3) protokołów stwierdzających wykonanie i odbiór robót będących przedmiotem rozliczenia,
4) innych dokumentów wynikających z zawartej umowy.
- Wypłata dopłat do odsetek następuje w terminach określonych umową z bankiem, po przedłożeniu przez bank informacji o faktycznych terminach wypłat, spłat udzielonego kredytu oraz wysokości należnych dopłat do oprocentowania za dany okres.
§ 23
1. W przypadku otrzymania na realizację przedsięwzięcia dodatkowej bezzwrotnej pomocy innej, niż wykazanej we wniosku o dofinansowanie:
1) na poniesione nakłady sfinansowane pożyczką - Pożyczkobiorca zobowiązany jest do przekazania do Funduszu tytułem wcześniejszej spłaty pożyczki kwoty, pokrywającej się z kwotą bezzwrotnej pomocy, w terminie nie przekraczającym 14 dni od daty wpływu środków na rachunek Pożyczkobiorcy,
2) na poniesione nakłady sfinansowane dotacją - Dotowany zobowiązany jest do zwrotu dotacji w części pokrywającej się z kwotą bezzwrotnej pomocy, w terminie nie przekraczającym 14 dni od daty wpływu środków na rachunek Dotowanego.
2. W przypadku otrzymania zwrotu podatku od towarów i usług VAT, Dotowany/Pożyczkobiorca zobowiązany jest do zwrotu pożyczki/dotacji wypłaconej na sfinansowanie tego podatku ze środków przeznaczonych na realizację zadania, w terminie 14 dni od otrzymania jego zwrotu. Przekroczenie tego terminu powoduje obowiązek zapłaty odsetek za każdy dzień zwłoki w wysokości określonej jak dla zaległości podatkowych, liczonych do dnia dokonania zwrotu należnej kwoty.
3. Spłata, o której mowa w ust. 1 pkt. 1) i ust. 2 zaliczana jest na poczet ostatnich rat, przypadających do spłaty i skraca okres spłaty pożyczki, z zachowaniem dotychczasowego oprocentowania.
4. Pożyczkobiorca ma prawo do spłaty pożyczki w całości, bądź w części aktualnego zadłużenia przed terminem ustalonym w umowie, przy zachowaniu dotychczasowego oprocentowania pod warunkiem, że powiadomi Fundusz o planowanym terminie spłaty co najmniej z 30 dniowym wyprzedzeniem. Wcześniejsza spłata pożyczki, lub jej części stanowi zmianę umowy, wymagającą formy pisemnego aneksu. W przypadku braku powiadomienia, wcześniejsza spłata zadłużenia będzie zatrzymana na nieoprocentowanym koncie technicznym Funduszu i zarachowana na poczet następnych rat, bez zmiany wysokości naliczonych odsetek.
§ 24
Podmioty korzystające z dofinansowania ze środków Funduszu zobowiązane są do oznakowania dofinansowanego zadania w sposób wynikający z instrukcji ustalonej przez Zarząd Funduszu.
ROZDZIAŁ VII
Postanowienia końcowe
§ 25
Jeżeli w ciągu 3 miesięcy od podjęcia decyzji o dofinansowaniu nie zostanie zawarta umowa z przyczyn leżących po stronie Wnioskodawcy, decyzja w tej sprawie może być uchylona.
§ 26
Rada Nadzorcza, w szczególnie uzasadnionych przypadkach może uchwalić odmienne zasady dofinansowania wybranych przedsięwzięć z zakresu ochrony środowiska i gospodarki wodnej.
§ 27
- Udzielenie dofinansowania na wskazane programy i przedsięwzięcia z zakresu ochrony środowiska i gospodarki wodnej ze środków udostępnionych przez Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej i Funduszu może nastąpić na warunkach innych niż określone niniejszymi zasadami, ustalonych w regulaminach/procedurach przyjętych przez Zarząd Funduszu i zatwierdzonych przez Radę Nadzorczą.
- Dofinansowanie zadań z zakresu ochrony środowiska związanych z klęskami żywiołowymi lub poważnymi awariami, realizowanych wspólnie z innymi Funduszami na podstawie zawartego porozumienia o współpracy następuje według procedur i zasad przyjętych przez Zarząd Funduszu i zatwierdzonych przez Radę Nadzorczą.
Załącznik do „Zasad udzielania i umarzania
pożyczek oraz trybu i zasad udzielania i rozliczania
dotacji przez WFOŚiGW w Rzeszowie”
SZCZEGÓŁOWE ZASADY DOFINANSOWANIA NIEKTÓRYCH ZADAŃ Z ZAKRESU OCHRONY ŚRODOWISKA W FORMIE DOTACJI PRZEZ WOJEWÓDZKI FUNDUSZ OCHRONY ŚRODOWISKA I GOSPODARKI WODNEJ W RZESZOWIE
§ 1
- W ramach edukacji ekologicznej Fundusz wspiera w formie dotacji przedsięwzięcia upowszechniające wiedzę ekologiczną, uwzględniające w szczególności:
1) ochronę i zrównoważone gospodarowanie zasobami wodnymi,
2) racjonalne gospodarowanie odpadami i ochrona powierzchni ziemi,
3) ochronę atmosfery,
4) ochronę różnorodności biologicznej i funkcji ekosystemów,
5) przeciwdziałanie klęskom żywiołowym i poważnym awariom.
- Wybór niektórych zadań do dofinansowania odbywa się w drodze konkursu, o którym mowa w § 3 ust. 2 „Zasad udzielania i umarzania pożyczek oraz trybu i zasad udzielania i rozliczania dotacji przez WFOŚiGW w Rzeszowie”.
- Pomoc finansowa kierowana będzie na pokrycie kosztów bezpośrednio związanych z przedsięwzięciem i niezbędnych do jego realizacji, mających charakter faktycznych przepływów finansowych, realizowanym między innymi poprzez (łącznie lub odrębnie) następujące formy:
1) rozwój bazy edukacji ekologicznej, którą charakteryzuje trwałość finansowa i instytucjonalna (doposażenie pracowni edukacyjnych) - maksymalna wysokość dofinansowania nie może przekroczyć 80% kosztów zadania, ale nie więcej niż 25.000,00 złotych, w tym dofinansowanie zakupu mebli nie może przekroczyć 5% kosztów ich zakupu.
2) budowę i modernizację terenowych ścieżek edukacyjnych - maksymalna wysokość dofinansowania do 80% kosztów zadania, ale nie więcej niż 10.000,00 złotych,
3) organizację konkursów i olimpiad – dofinansowaniem objęty jest zakup nagród książkowych lub rzeczowych związanych z tematyką zadania dla finalistów, a maksymalna wysokość dofinansowania nie może przekroczyć 80% kosztów zakupu nagród, ale nie więcej niż 5.000,00 zł dla projektów o zasięgu ogólnowojewódzkim i 1.500,00 zł o zasięgu powiatowym,
4) organizację konferencji, warsztatów, akcji itp. upowszechniających wiedzę ekologiczną, z wyłączeniem promocji produktów i rzeczy poprzez ich zakup:
a) dla projektów o zasięgu wojewódzkim maksymalne dofinansowanie nie może przekroczyć 90% kosztów zadania, ale nie więcej niż 25.000,00 zł, w tym dofinansowanie:
- wydatków osobowych podmiotów organizujących nie może przekroczyć 5% tych wydatków,
- kosztów wynajmu scen i/lub urządzeń multimedialnych nie może przekroczyć 30% kosztów wynajmu,
b) dla projektów o zasięgu lokalnym (powiat lub gmina) maksymalne dofinansowanie nie może przekroczyć 80% kosztów zadania, ale nie więcej niż 7.000,00 zł, w tym dofinansowanie:
- wydatków osobowych podmiotów organizujących nie może przekroczyć 5% tych wydatków,
- kosztów wynajmu scen i/lub urządzeń multimedialnych nie może przekroczyć 30% kosztów wynajmu,
5) publikacje, audycje radiowe lub telewizyjne upowszechniające wiedzę ekologiczną w zakresie ochrony środowiska i gospodarki wodnej obejmujące w sposób kompleksowy element środowiska lub obszaru przyrodniczego – maksymalna kwota dofinansowania nie może być większa niż 30.000,00 zł i nie może przekroczyć:
a) 80% kosztów druku i/lub wytworzenia wersji cyfrowej nakładu publikacji,
b) 80% kosztów zadania w przypadku audycji radiowych lub telewizyjnych, w tym dofinansowanie wydatków osobowych podmiotów organizujących nie może przekroczyć 5% tych wydatków,
6) zakup wydawnictw o charakterze ekologicznym dla bibliotek pedagogicznych i ich filii w celu uzupełnienia zasobów bibliotecznych, ale nie więcej niż 80% kosztów zadania.
- Ustalenia, o których mowa w ust. 3 nie obowiązują w przypadku przedsięwzięć edukacyjnych o charakterze regionalnym i o szczególnym znaczeniu dla województwa podkarpackiego. Koszty bezpośrednio związane z przedsięwzięciem i niezbędne do jego realizacji – z wyjątkiem kosztów osobowych podmiotów organizujących – mogą być sfinansowane do 90 %.
- Fundusz może zastrzec sobie prawo do części nakładu publikacji, o których mowa w ust. 3 pkt 5).
Ochrona i zrównoważone gospodarowanie zasobami wodnymi
§ 2
- Gospodarka ściekowa
1) Ochrona wód Zbiornika Solina, Zbiornika Myczkowce oraz rzeki San przed zanieczyszczeniami.
a) pomoc finansowa w formie dotacji w wysokości do 50% kosztów zadania przeznaczana będzie na zadania związane z ochroną wód Zbiornika Solina i Myczkowce oraz rzeki San przed zanieczyszczeniami - realizowane przez gminy, związki międzygminne, powiaty, związki powiatów, samorząd województwa oraz jednoosobowe spółki jednostek samorządu terytorialnego utworzone w sferze użyteczności publicznej,
b) dofinansowywane będą zadania polegające na wyposażeniu terenów Programem Strategicznego Rozwoju Bieszczad oraz gmin objętych Programem Strategicznym Błękitny San we właściwą infrastrukturę systemowo rozwiązującą problem odprowadzania i oczyszczania ścieków komunalnych (np. budowa, rozbudowa i modernizacja oczyszczalni ścieków i sieci kanalizacyjnych, budowa przydomowych oczyszczalni ścieków wyposażonych w reaktory biologiczne, wykonanie szczelnych wybieralnych zbiorników na ścieki wraz z niezbędną infrastrukturą obsługową),
2) W przypadku dofinansowania zadań realizowanych na terenach objętych Programem Strategicznym Błękitny San - w pierwszej kolejności dofinansowane będą te zadania, które realizowane są na terenach powiatów o najwyższym odsetku powierzchni1 o szczególnych walorach przyrodniczych.
3) Termin naboru wniosków na zadania, o których mowa w ust. 1 pkt 1) – ustala się do 30 kwietnia na rok bieżący. Wnioski złożone po terminie naboru, będą rozpatrywane w przypadku wolnych środków finansowych.
4) Na realizację innych zadań z zakresu gospodarki ściekowej Fundusz udziela dotacji w wysokości do 80% kosztów zadania, ale nie więcej niż 70.000,00 zł. Dofinansowane mogą zostać zadania pilne, wymagające niezwłocznego wykonania i mające na celu uniknięcie lub zmniejszenie zanieczyszczenia środowiska.
5) Nabór wniosków na zadania, o których mowa w pkt 4) odbywa się w trybie ciągłym.
- Gospodarka zasobami wodnymi
1) Fundusz udziela pomocy finansowej w formie dotacji na zadania polegające na:
a) konserwacji i odtworzeniu zbiorników małej retencji wodnej na terenach objętych ochroną konserwatorską - maksymalna wysokość dofinansowania nie może przekroczyć 30% kosztów zadania, ale nie więcej niż 50.000,00 zł,
b) rozwoju form małej retencji wykorzystujących energię wody – budowa (odbudowa, rozbudowa, przebudowa) obiektów małej retencji wraz z robotami budowlanymi i/lub wyposażeniem w zakresie wytwarzania energii elektrycznej w oparciu o energię wody,
c) oszczędzaniu wody – wymiana urządzeń lub sprzętu na wydajniejszy ze względu na zużycie wody – o dofinansowanie w maksymalnej wysokości do 80% kosztów zadania, ale nie więcej niż 20.000,00 zł rocznie mogą ubiegać się instytucje charytatywne.
§ 3
- O dofinansowanie w formie dotacji mogą ubiegać się:
- jednostki sektora finansów publicznych,
- inne podmioty z wyłączeniem przedsiębiorców,
podejmujące się realizacji przedsięwzięć mających na celu poprawę efektywności energetycznej budynków użyteczności publicznej, w szczególności obejmujących modernizację dotychczasowych źródeł ciepła, których nośnikiem energii były paliwa stałe lub realizacją nowych z zastosowaniem odnawialnych źródeł energii.
- Dofinansowanie przedsięwzięcia termomodernizacyjnego polegającego na wykonywaniu lub dokończeniu wykonywania wszystkich ulepszeń termomodernizacyjnych budynku, wskazanych w audycie energetycznym budynku jako optymalne może wynosić do 80% ich kosztów, ale łącznie nie więcej niż 100.000,00 zł na budynek, z zastrzeżeniem ust. 3, 4, 7 i 9.
- Wysokość dotacji, w przypadku wykonywania ulepszeń termomodernizacyjnych niżej wymienionych przegród budowlanych może wynosić do 80 % ich kosztów, lecz nie więcej niż maksymalna wysokość dotacji przypadająca na 1 m2 powierzchni przegród budowlanych, określona w poniższej tabeli:
Maksymalna wysokość dotacji dla ulepszeń termomodernizacyjnych niektórych przegród
ściany zewnętrzne
[zł/m2]
podłoga na gruncie / strop nad pomieszczeniem nieogrzewanym
[zł/m2]
stolarka okienna
[zł/m2]
Stolarka zewnętrzna drzwiowa/garażowa
[zł/m2]
strop / stropodach/dach
[zł/m2]
140,00
100,00
400,00
600,00
50,00
- W przypadku ulepszeń termomodernizacyjnych polegających na modernizacji systemów grzewczych innych niż te, w których nośnikiem energii były paliwa stałe, wysokość dotacji dla tych ulepszeń nie może przekroczyć 30% ich kosztów.
- Ulepszenia termomodernizacyjne polegające na modernizacji systemu grzewczego mogą zostać dofinansowane pod warunkiem wcześniejszego wykonania lub jednoczesnego wykonywania wszystkich ulepszeń termomodernizacyjnych wskazanych w audycie energetycznym jako optymalne.
- W przypadku ulepszenia termomodernizacyjnego obejmującego zastosowanie kotłów na paliwa stałe (węgiel kamienny lub biomasę) kotły te muszą spełniać wymogi klasy 5 i posiadać certyfikat zgodności z normą PN-EN 303-5:2012 „Kotły grzewcze. Część 5: Kotły grzewcze na paliwa stałe z ręcznym i automatycznym zasypem paliwa o mocy nominalnej do 500 kW – Terminologia, wymagania, badania i oznakowanie”.
- Dofinansowaniu mogą podlegać ulepszenia termomodernizacyjne spełniające wymagania izolacyjności cieplnej obowiązujące od 31.12.2020 r. zgodnie z rozporządzeniem Ministra Infrastruktury z dnia 12 kwietnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie (Dz.U. z 2015r. poz. 1422) wraz ze zmianami wynikającymi z rozporządzenia Ministra Infrastruktury i Budownictwa z dnia 14 listopada 2017 r. (Dz.U.z 2017 r. poz. 2285).
- W przypadku przedsięwzięcia innego, niż wskazane w ust. 2, którego celem jest wytworzenie energii w oparciu o odnawialne źródła energii dla zaspokojenia potrzeb energetycznych budynku wysokość dotacji może wynosić do 80 % lecz nie więcej niż 20.000,00 zł.
- Dofinansowanie przedsięwzięć, o których mowa w ust. 2 i 8 w przypadku lokalizacji budynku na terenie parku narodowego, uzdrowiska bądź na obszarze wskazanym w programie ochrony powietrza jako obszar z przekroczeniami wartości dopuszczalnych może wynosić do 80% ich kosztów, ale łącznie nie więcej niż 110.000,00 zł na budynek w przypadku przedsięwzięć, o których mowa w ust. 2 i nie więcej niż 25.000,00 zł w przypadku przedsięwzięć, o których mowa w ust. 8.
- W formie dotacji wspierane będzie wykorzystanie wytworzonej biomasy (pochodzącej z lokalnych zasobów) w układach wysokosprawnej kogeneracji.
Ochrona różnorodności biologicznej i funkcji ekosystemów
§ 4
- W szczególności, w formie dotacji do:
1) 90% kosztów zadania, ale nie więcej niż 50.000,00 zł rocznie dofinansowane będą zadania związane z rozpoznaniem i ochroną najcenniejszych gatunków kręgowców wpisanych do Polskiej Czerwonej Księgi Zwierząt, występujących na terenie województwa podkarpackiego,
2) 90% kosztów zadania, ale nie więcej niż 50.000,00 zł rocznie dofinansowywane będą zadania, których celem jest stworzenie warunków do naturalnego rozwoju ichtiofauny i likwidację barier utrudniających migrację,
3) 90% kosztów zadania, ale nie więcej niż 20.000,00 zł dofinansowywane będą zadania związane z pielęgnacją i konserwacją pomników przyrody oraz czynną ochroną gatunkową wynikającą z zadań zawartych w planach ochrony, planach zadań ochronnych lub zadań ochronnych,
4) 50% kosztów zadania, ale nie więcej niż 50.000,00 zł rocznie dofinansowywane będą zadania związane z utrzymaniem i zachowaniem drzewostanu, będącego przedmiotem ochrony na podstawie przepisów o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami.
- Przy dofinansowaniu zadań z zakresu utrzymania i zachowania zabytkowych drzewostanów pod uwagę będzie brane:
1) kompleksowe wykonanie prac pielęgnacyjno-konserwacyjnych, których zakres wynika z dokumentacji dendrologicznej,
2) udokumentowanie przez Wnioskodawcę powszechnej dostępności obiektu.
Racjonalne gospodarowanie odpadami i ochrona powierzchni ziemi
§ 5
- Dofinansowaniu w formie dotacji podlegać będą zadania realizowane przez jednostki samorządu terytorialnego polegające na:
1) usuwaniu azbestu i wyrobów zawierających azbest - na zasadach określonych w odrębnej „Procedurze dofinansowania przedsięwzięć dotyczących usuwania azbestu i wyrobów zawierających azbest przez WFOŚiGW w Rzeszowie”,
2) zapobieganiu skutkom zanieczyszczenia środowiska w przypadku, gdy nie można ustalić podmiotu za nie odpowiedzialnego.
- Nabór wniosków na zadania, o których mowa w ust. 1 pkt 2) odbywa się w trybie ciągłym.
Przeciwdziałanie klęskom żywiołowym lub poważnym awariom i usuwanie ich skutków
§ 6
- W formie dotacji dofinansowywane będą przede wszystkim zadania polegające na zapobieganiu i likwidacji poważnych awarii i ich skutków oraz przeciwdziałaniu klęskom żywiołowym i likwidacji ich skutków dla środowiska.
- Pomoc w szczególności kierowana będzie na:
1) likwidację skutków poważnych awarii lub klęsk żywiołowych, budowę i modernizację urządzeń służących ochronie przeciwpowodziowej – jako wsparcie przy wykorzystaniu innych środków,
2) zakup materiałów, sprzętu i urządzeń na zwiększenie zasobów wyposażenia wojewódzkiego lub powiatowych magazynów przeciwpowodziowych – maksymalna wysokość dofinansowania nie może przekroczyć 50% kosztów zadania,
3) systemy ostrzegania przed gwałtownymi zjawiskami atmosferycznymi i zagrożeniami – maksymalna wysokość dofinansowania nie może przekroczyć 30% kosztów zadania, ale nie więcej niż 50.000,00 zł,
4) wykonywanie zadań na wypadek klęski żywiołowej, przez jednostki samorządu terytorialnego, związanych z zapobieżeniem jej skutkom – w wysokości do 80 % kosztów, ale nie więcej niż 100.000,00 zł.
5) zwiększenie potencjału technicznego jednostek ochotniczych straży pożarnych poprzez zakup nowego sprzętu i wyposażenia umożliwiającego skuteczne działania na wypadek klęsk żywiołowych oraz poważnych awarii - w wysokości do 90% kosztów, ale nie więcej niż 20.000,00 zł.
- Nabór wniosków na zadania, o których mowa w ust. 2 pkt 4) i 5) odbywa się w trybie ciągłym.
Inne zadania określone w planie działalności Funduszu
§ 7
- W formie dotacji dofinansowywane mogą być zadania realizowane przez samorząd województwa lub przez jednostki upoważnione, polegające na:
1) opracowaniu bądź aktualizacji wojewódzkich programów ochrony środowiska, programów ochrony i rozwoju zasobów wodnych, planów gospodarki odpadami, planów ochrony parków krajobrazowych bądź ich części i innych opracowań o charakterze regionalnym, w wysokości do 90% kosztów zadania,
2) opracowaniu bądź aktualizacji programów ochrony powietrza oraz programów ochrony środowiska przed hałasem dla dróg, w wysokości do 100% kosztów zadania.
- Fundusz może udzielić dotacji na inne zadania związane z ochroną środowiska i gospodarką wodną, pod warunkiem ujęcia środków na ich realizację w rocznym planie finansowym i planie działalności.
- Nabór wniosków na zadania, o których mowa w ust. 1 i ust. 2 odbywa się w trybie ciągłym.
1 prawnie chronionej, bez obszarów sieci Natura 2000 położonych poza terenami objętymi innymi formami ochrony przyrody; odsetek ustalany na podstawie danych GUS